1 Syawal: mangkit pagi mcm besa la, mandi sunat aidilfitri paihtu p semayang raya. tiap2 tahun mesti sampai masjid awai, kira pak aku leh p dok saf depan bertakbir. memandangkan raya kali ni hari Jumaat, makanya masa tu terbataih skit la. balik semayang raya, buat pertama kalinya pak aku cadangkan p kedai gambaq amik gambaq family. x pernah2 org tua ni. hahaha. pi la kami sekeluarga semua bergambaq.

lepaih bergambaq tu masing2 pakat gerak p lokasi raya masing2 la. abg aku p beraya rumah mentua dia, kak aku pon sama. aku, mak & ayah pi raya kampung belah pak aku kat Hutan Kampung (kg sama dgn cik tunang). pi ziarah kuboq tokwan paihtu pi beraya rumah pak long & tok aku. pkoi 1230tghari dah kalut la nak blk p semayang jumaat plak. pi masjid, tgk x ramai mcm semayang raya, bukan pasai xdak pompuan, puak laki pon x ramai. hahaha. nampak sgt pakat x larat.

balik semayang jumaat, pi beraya belah kodiang plak, kampung mak aku. pi sat ja, dalam pkoi 6 balik la. sampai rumah hantaq mak ayah aku, aku celapak pi rumah apit plak (rumah wajib pi tiap2 tahun). menu telah diatur oleh kami sendiri, nasi lauk daging/ayam+perut cicah ayaq asam, request ja mesti ada punya. terima mak che som!


(pinjam pose abg aku sat, ni la keadaan kawasan rumah tok aku)

malam plak pi rumah amri . makan pasemboq plak. sedap aih. terima kasih teacher salmah (mak amri@cikgu sekolah rendah aku). abih makan pasemboq, pi lepak minum kat mamak plak. maka lengkap la raya pertama aku. aktiviti dgn famili, kawan2 rapat. penat dan kenyang!